środa, 20 maja 2009

11 maja- Banki- jaką rolę pełnią w gospodarce

Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałyśmy się wiele nowych, ciekawych rzeczy na temat banków i pieniędzy.
Na wstępie nasz koordynator zajęć- pani Iwona Chojnacka- Adamus zapoznała nas z pojęciem banku- jest to przedsiębiorstwo wykonujące działalność polegającą na przyjmowaniu depozytów, udzielaniu kredytów, wydawaniu instrumentów pieniądza elektronicznego oraz innych czynności, określonych przepisami prawa i wymienionych w statucie banku. Następnie dowiedziałyśmy się jakie są podstawowe funkcje banków. Oto one:
* przyjmowanie wkładów pieniężnych płatnych na żądanie lub z nadejściem oznaczonego terminu oraz prowadzenie rachunków tych wkładów,* prowadzenie innych rachunków bankowych,* udzielanie kredytów,* udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych oraz otwieranie i potwierdzanie akredytyw,* emitowanie bankowych papierów wartościowych,* przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych,* wydawanie instrumentu pieniądza elektronicznego,* wykonywanie innych czynności przewidzianych wyłącznie dla banku w odrębnych ustawach.

Kolejną rzeczą jaką dzisiaj poznałyśmy było to jak powstają pieniądze i kto jest odpowiedzialny za wydawanie ich do użytku. Następnie koordynator zapoznał nas z podstawowymi funkcjami Narodowego Banku Polskiego:
* Emisyjna* Kształtowanie i realizacja polityki pieniężnej* Zarządzanie rezerwami dewizowymi* Określenie form i zasad rozliczeń pieniężnych* Zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności systemu finansowego poprzez odpowiednie działanie regulacyjne i nadzór bankowy* Wykonywanie usług bankowych na rzecz rządu i jego instytucji

Na koniec otrzymałyśmy pracę domową. Każda z nas dostała fikcyjną kwotę (jedna 20000zł, druga 50000zł, trzecia 80000zł i czwarta 100000zł). Naszym zadaniem jest wybrać dwa banki i obliczyć ile zarobimy w ciągu 3, 6 i 12 miesięcy wpłacając nasze pieniądze na lokatę o oprocentowaniu danego banku. Otrzymane wyniki z dwóch banków musimy ze sobą porównać (ocenić, do którego z banków lepiej by było wpłacić nasze pieniądze). Na następnych zajęciach okaże się czy przy tym zadaniu wykazałyśmy się znajomością obliczeń z wykorzystaniem procentów...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz