poniedziałek, 29 marca 2010







Na tych zajęciach wróciliśmy pamięcią do zajęć z pierwszego semestru i tworzyliśmy swój biznesplan. Zawarliśmy w nim nasze plany związane z wymyśloną przez nas maskotką naszej gminy. Oto 1 rozdział naszego biznesplanu (streszczenie):
"Jesteśmy grupą powstałą na potrzeby projektu "Fascynacje zaklęte w nauce i biznesie". Uczęszczamy do Gimnazjum im. Noblistów Polskich w Koźminku.
Chcemy zaprojektować maskotkę reklamującą naszą gminę- gminę Koźminek. Wymyśliliśmy, aby była to koza na rowerze. W naszej okolicy funkcjonuje klub kolarski UKS Koźminianka, których wychował Mistrzynię Świata- Olę Dawidowicz. Jest tu również wielu dobrze zapowiadających się młodych kolarzy.
Nasze plany zaczęliśmy od prostych szkiców, wstępnego kosztorysu materiałów i ustalenia wykonawcy maskotki. Planujemy spotkanie z przedsiębiorcą, który ma działalność gospodarczą, w celu ustalenia ceny i warunków wykonania naszej kozy. Z wykonaną maskotką udamy się do władz gminy, aby zaprezentować nasz pomysł oraz będziemy oczekiwać akceptacji tego produktu propagującego Gminę Koźminek."





wtorek, 9 marca 2010






Na dzisiejszych zajęciach spotkaliśmy się razem z WODORKAMI w grupie NiBowiczów, aby w formie debaty przybliżyć losy Puszczy Białowieskiej. Może na początek co to jest Puszcza Białowieska :

Puszcza Białowieska
??? rozległy kompleks leśny, pozostałość dawnych puszcz: Białowieskiej, Ladzkiej, Świsłockiej i Szereszewskiej, położony w województwie podlaskim oraz na Białorusi. Powierzchnia całej puszczy przekracza 1500 km2 (z czego w granicach Polski 620 km2). Jest pozostałością ostatnich na niżu Europy lasów naturalnych o charakterze pierwotnym w strefie lasów liściastych i mieszanych. Na jej terenie znajduje się Białowieski Park Narodowy (BPN). Obszar puszczy wchodzi w skład Nadleśnictw Białowieża, Browsk i Hajnówka. Puszcza leży w dorzeczu Narewki i Leśnej.

Na te zajęcia musieliśmy także przygotować odpowiedzi na dane zagadnienia dotyczące Puszczy:
1)
Położenie geograficzne
2)
Czym charakteryzuje się park narodowy
3)
Cechy rezerwatów ścisłych
4)
Bogactwo gatunkowe
5)
Starodrzewie
6)
Czym zajmuje się koalicja na Rzecz Ochrony Puszczy Białowieskiej?
7)
Czy istnieje potrzeba ratowania Puszczy?
8)
Czy są potrzebne obszary takie jak puszcza Białowieska? Dlaczego?
9)
Jakie towarzystwa powstały w celu ratowania Puszczy Białowieskiej ?
10)
Napisz krótkie hasło w celu ochrony Puszczy Białowieskej?

A teraz odpowiedzi na te zagadnienia:
Puszcza Białowieska połozona jest na granicy wschodniej Polski i Białorusi. Charakteryzuje się nienaruszoną fauną i florą, oraz rozległością terenu. Jedną cechą tego parku jest rozległość terenu chronionego i nienaruszalność tego terenu. Puszcza liczy 177 gatunków ptaków gniazdujących spośród których 107 to ptaki typowo leśne. Bogactwo jej grup gatunkowych liczy się na ok. 10000. Starodrzewie- to jedna z ostatnich faz porostu drzewa, obejmuje drzewa powyżej 100 lat. Z pewnością istnieje potrzeba ratowania puszczy. Obszary jakie nam oferuje pokazuje nam nienaruszoną przyrodę o którą musimy dbać. Powstały także towarzystwa do ochrony Puszczy, oto kilka z nich: Lesza, STO, 19012005 Zieloni, Polskie towarzystwo Leśne itp. Naszym wspólnym hasłem w celu ochrony przyrody jest : "Dbaj o nią i nie daj zniszczyć jej komuś innemu".

Myśle ze na tych zajęciach dowiedzieliśmy się bardzo dużo na temat tej puszczy. Mamy nadzieje, ze inni tez myślą tak samo jak my i chcą chronić ten teren.

niedziela, 28 lutego 2010

Organizm i srodowisko- czynniki szkodliwe






Na dzisiejszych zajęciach przeprowadzaliśmy różne doświadczenia. Każdy dostał karty, w których były opisane materiały potrzebne do wykonania doświadczenia oraz jego wykonanie.
Pierwszym doświadczeniem było: "Oddziaływanie detergentów na rośliny wodne/ Badanie wpływu detergentów na rośliny wodne". Do jego wykonania potrzebowaliśmy:
-4 pędy moczarki,
-4 zlewki,
-wodę,
-płyn do mycia naczyń.
Do każdej zlewki wlałyśmy po 200 ml wody z kranu. Do I zlewki dodałyśmy 25 kropel płynu do mycia naczyń, do II 50 kropel, do III 100 kropel. IV zlewka była próbą kontrolną. Następnie do każdej zlewki włożyłyśmy pęd moczarki. Teraz przez 5-6 dni będziemy prowadzić obserwacje.

Drugim doświadczeniem było"Badanie wpływu ścieków na życie rozwielitek". Do wykonania tego doświadczenia potrzebne były:
-rozwielitki,
-zlewki,
-roztwory: chlorku sodu, azotanu (V) ołowiu (II), kwasu azotowego (V) i mydła,
-szampon do włosów.
Do 3 zlewek z hodowlą rozwielitek dodałyśmy:
-I zlewka - kilka kropel kwasu azotowego (V), soli ołowiu (II) i szamponu do włosów,
-II zlewka - rozcieńczony roztwór mydła,
- III zlewka - roztwór soli kuchennej.
W IV zlewce rozwielitki "zostały" w normalnej wodzie. Będziemy prowadzić obserwacje przez kilka dni.

Trzecim doświadczeniem było: "Oddziaływanie tlenków azotu na kiełkowanie i wzrost rzeżuchy". Aby wykonać to doświadczenie potrzebowałyśmy:
-plastelinę (jako środek uszczelniający),
-watę,
-nasiona rzeżuchy,
-2 szalki Petriego,
-1% kwas azotowy (V).
Szalki wyścieliliśmy watą, następnie wysialiśmy na nich rzeżuchę. Do jednej szalki dodałyśmy 30 cm3 1% roztworu kwasu azotowego (V), a do drugiej 30 cm3 wody. Przykryłyśmy szalki i uszczelniliśmy je plasteliną. Teraz przez 5 dni będziemy prowadzić obserwacje.

Ostatnim, wykonanym przez nas doświadczeniem było: "Badanie oddziaływania dwutlenku siarki na kwiaty". Do jego wykonania były potrzebne:
-niebieskie kwiaty fiołka lub czerwone tulipana (lub innych kwiatów),
-1 kolba stożkowa,
-przewiercony korek,
-metalowa łyżka do spalań,
-palnik,
-zapałki,
-1 gram sproszkowanej siarki,
-papierki wskaźnikowe,
-woda.
W kolbie umieściłyśmy płatki kwiatów oraz wilgotny papierek wskaźnikowy. Następnie na metalowej łyżce zapaliliśmy siarkę , która została osadzona w korku oraz zawieszona na szyjce kolby. Prze 15 minut obserwowałyśmy przebieg doświadczenia. Na końcu zapisałyśmy spostrzeżenia i wnioski.

środa, 24 lutego 2010

"Na miesiąc przed rozpoczęciem działalności gospodarczej"- jak napisać biznes plan...

Te zajęcia były ostatnimi z przedsiębiorczości i pracy nad koncepcją tworzenia biznes planu w tym semestrze. Na nich podsumowaliśmy swoją wiedzę o tworzeniu firmy i biznes planu. Dopełniliśmy wiedzę mówiąc o tym co po kolei ważne jest w pisaniu biznes planu. Jego zawartość jest mniej więcej następująca:
1. Streszczenie
2. Przedsiębiorstwo
3. Produkt lub usługa
4. Analiza rynku
5. Strategia
6. Dokumentacja techniczna i technologiczna
7. Organizacja
8. Analiza finansowa

Pod koniec lekcji jak na każdych zajęciach poświęciliśmy 15 min na obliczenia związane z tworzeniem naszej wyspy.

Na dwa miesiące przed rozpoczęciem działalności gospodarczej – wstępna analiza finansowa przedsięwzięcia

W pierwszej części zajęć poznaliśmy kilka rodzai strategii:
1. Strategia zbierania śmietanki
2. Strategia cen prestiżowych
3. Strategia penetracji
4. Strategia ekspensywnego kształtowania cen
5. Strategia cen eliminujących konkurentów

Następnie analizowaliśmy przykład działalności firmy ABC która produkowała sok jabłkowy.

W drugiej części zajęć zastanawialiśmy się nad pojęciem bilansu i punktu krytycznego.

Bilans – dokument zawierający wartościowe zestawienie – na określony dzień – majątku przedsiębiorstwa - aktywów i źródeł jego finansowania.

Punkt krytyczny – poziom sprzedaży produkcji, którego osiągniecie gwarantuje równowagę pomiędzy wpływami ze sprzedaży a wszystkimi kosztami działalności.

Przychody ze sprzedaży = Koszty działalności

Zysk = 0

,,Na trzy miesiące przed rozpoczęciem działalności gospodarczej”- lokalizacja i nazwa firmy (logo)

Celem naszych dzisiejszych zajęć jest odpowiedź na pytanie : co powinniśmy wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniego lokalu oraz jak zaprojektować logo i slogan naszej firmy. Na początku zajęć określaliśmy jakie pomieszczenie byłoby najlepsze dla naszej działalności gospodarczej. W tym celu uściśliliśmy jakie cechy powinien mieć nasz lokal. Kolejnym zadaniem było utworzenie znaku firmowego i sloganu naszej firmy. Jak się okazało nie jest to wcale takie proste;) Jednak samo stworzenie charakteryzujących nas symboli nie wystarczy. Dlatego poznaliśmy też prawa autorskie, które pozwolą nam je chronić ;)

wtorek, 19 stycznia 2010

Eutrofizacja






Na dzisiejszych zajęciach szukaliśmy odpowiedzi na pytania związane ze zjawiskiem eutrofizacji:

- Co to jest zjawisko eutrofizacji? Eutrofizacja to proces wzbogacania zbiorników wodnych w substancje pokarmowe (nutriety, biogeny) jest to wzrost trofii, czyli żyzności wód.

- Jakie są przyczyny eutrofizacji? Główną przyczyną eutrofizacji jest wzrost ładunków biogenów: fosforu i azotu. Wzrost fosforu poprzez: ścieki zawierające detergenty, nawozy, opady atmosferyczne. Wzrost azotu poprzez: opady atmosferyczne (tlenki azotu), nawozy.

- Jakie są skutki przyrodnicze eutrofizacji? Skutkami przyrodniczymi eutrofizacji są: zakwity w wodzie, zmniejszona przezroczystość wody, duża liczba glonów (substancja wydzielana przez glony psuje smak i zapach wody).

- Jak usuwać skutki eutrofizacji? Zapobieganie zjawisku eutrofizacji powinno polegać na odcinaniu dopływów wód zawierających wysokie stężenie pierwiastków biogennych do naturalnych zbiorników wodnych. Należy więc całkowicie uniemożliwić odpływ nieoczyszczonych ścieków do rzek, jezior, mórz, itd. W przypadku wód spływających z pól uprawnych, efekt ten można uzyskać w wyniku stosowania specjalnych zabiegów agrotechnicznych.


Następnie zrobiliśmy dwa roztwory: jeden azotowy, drugi fosforowy. Później do dwóch słoików (jeden z wodą destylowaną, drugi z wodą wodociągową) dolaliśmy po kilkanaście mililitrów naszych roztworów i odstawiliśmy na kilka minut. Pod koniec zajęć zrobiliśmy preparaty i obserwowaliśmy pod mikroskopem etapy naszej pracy oraz zapisaliśmy wnioski. Co tydzień będziemy sprawdzać, jakie zmiany będą zachodzić w wodzie, a także zapisywać wnioski.